Jak wykonać koła z zapałek
Budując modele pojazdów będziemy musieli się zmierzyć z problemem wykonania kół z zapałek. W zależności od skali i kształtu kół musimy dobrać odpowiednią technikę do ich tworzenia. Sposobów na ich budowę jest zasadniczo 3, przedstawię tutaj pierwszy z nich.
Będę bazował na budowie kółek do modelu armaty relacjonowanej w tym topiku (http://modele.tawerna.biz/forum/index.php?topic=26.msg97;boardseen#new).
W tej skali rozmiar kólek wynosi ok 41 mm, przy zapałce długośći 43mm.
Na początku tworzymy klocek, który będzie podstawą naszego kółka. Tym klockiem będzie płaszczyzna o wymiarach jak widzimy na zdjęciu - długość i szerokość jednej zapałki.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01462.jpg?1047988273)
Grubość tego klocka to szerokość 5 zapałek dwie pierwsze i 4 i 5 warstwa są ułożone równolegle do siebie. Środkowa jest położona prostopadle do pozostałych co gwarantuje trwałość konstrukcji.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01468.jpg?900056153)
Całość umieściłem na metalowych kwadratowych blaszkach (które często wysyła plus z korespondencja) obłożonych papierem do pieczenia.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01463.jpg?826751435)
Papier taki jest nasączony tłuszczem i bardzo dobrze odrywa się od wikolu i zapałek.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01464.jpg?1934326263)
Podczas budowania należy uważać na to, żeby zapałki ścisłe do siebie przylegały. Należy przed rozpoczęcie budowy dokonać selekcji naszych zapałek i wybrać te najprostsze.
Tak przygotowany kwadrat przekładamy druga blaszką (może być coś innego byle ścisnąć równomiernie na całej powierzchni). Należy użyć zacisków, obciążników lub imadła aby nasz kwadrat był równomiernie obciążony. Ja używam mocnych zacisków kupionych w Obi.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01472.jpg?1395383939)
Tak ściśnięty klocek zostawiamy na 2-3 dni. Po tym okresie wikol maksymalnie stwardnieje a drewno będzie suche i łatwiejsze w obróbce.
Po 3 dniach wracamy do naszego klocka. Mamy kwadrat potrzebujemy koła. Odrysowujemy porządany kształt cyrklem.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01479.jpg?1966530124)
Nastepnie ścinamy rogi (piłką lub nożykiem - przy tej grubości polecam nożyk 25 mm lub piłkę) i kształtujemy koło.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01488.jpg?1820597171)
Staramy się nie wchodzić na zarysowany obszar.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01489.jpg?763390469[)/center]
Teraz przechodzimy do szlifowania koła.
Do wykonania bieznika musimy wybrać proste zapałki. W zależności od rodzaju wielkości i typie kół, bieżniki mają rożny wymiar, kształ i stopień komplikacji. Nasze kólko będzie robione na potrzeby modelu armaty p. lot. bofors podobne do zdjęcia wydawnictwa gpm poniżej.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradniki/gp.jpg?685887107)
W celu przybliżenia budowy opony posłużę się rysunkiem pochodzącym ze strony www.felgi-opony.com (http://www.felgi-opony.com/Warto_wiedziec/Bieznik_opony___budowa_i_rodzaje_,1,67,40.html)
[attach=1]
Bieżnik opony to ten element, który pozostaje w bezpośrednim kontakcie z podłożem.
Wybór odpowiedniego bieżnika zależy od wielu czynników. Główne z nich to pojazd oraz rodzaj nawierzchni na której mają być użytkowane. Innymi istotnymi kryteriami doboru bieżnika opony jest technika jazdy, cichobieżność, lepsze zachowanie na nawierzchni suchej lub mokrej i wiele innych. Dobór odpowiedniego kształtu bieżnika wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy, żywotność ogumienia i zużycie paliwa.
Rowki. Rowki są wgłębieniami w bieżniku opony. Rowki są podstawowym elementem decydującym o jakości opony. Rowki poprawiają efektywność hamowania, oraz jakość prowadzenia opony. Wzór i głębokość rowków wpływa także na cichobieżność opony i stopień zużycia bieżnika. Tak zwane rowkowanie opony (stosunek powierzchni rowków do powierzchni bloków) decyduje o całkowitej powierzchni styku opony. Im większe rowkowanie tym większa zdolność opony do odprowadzania wody (wyższa odporność na zjawisko agualaningu), lecz gorsza przyczepność na suchej nawierzchni i odwrotnie.
Przepływ – wzdłużny rowek bieżnika. Przepływ jest specjalnym rodzajem rowka w bieżniku. Funkcją przepływu jest podniesienie jakości jazdy i hamowania, a także gwarantowanie komfortu i stabilności jazdy. W przypadku opon zimowych pozwala na utrzymanie na śliskiej nawierzchni, a także zwiększenie kontroli przy hamowaniu na mokrej nawierzchni.
Żebro. Element na grzbiecie bieżnika, występujący na całym obwodzie opony. Żebro może być jednolite lub poprzecinane rowkami poprzecznymi. Pełni rolę głównego kontaktu opony z nawierzchnią drogi.
Lamelki. Wąskie nacięcia w zewnętrznych częściach opony, wspomagające odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Szczególnie ważne w ogumieniu zimowym.
Bloki bieżnika. Elementy bieżnika w zależności od przeznaczenia opony przybierające różne kształty.. Podstawową funkcją bloków jest zapewnienie dobrej trakcyjności opony, zapewnienia odpowiedniego trzymania wzdłużnego i poprzecznego opony.
żródło: www.felgi-opony.com (http://www.felgi-opony.com/Warto_wiedziec/Bieznik_opony___budowa_i_rodzaje_,1,67,40.html)
Możemy zrobić odzienie środkową linie bieżnika (tzw. żebro) i po bokach dokleić bloki.
Przecinamy zapałkę na pól, tak by zostały dwie proste połówki. Nastepnie obie delikatnie szlifujemy delikatnie na papierze P400+.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01558.jpg?2096971529)
Po szlifowaniu wkładamy zapałki do wody. Po 2-3 minutach wyjmujemy. Mokre zapałki są bardzo podatne na wyginanie w koliste kształty.
Używając rożnej maści obcążków, metalowej pincety, kombinerek formujemy kulisty kształt zapałki
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01568.jpg?1898834308)
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01566.jpg?539360917)
Tak wygięte zapałki musimy wyszlifować od spodniej strony. Najlepiej użyć papieru ściernego nawiniętego na jakiś owalny kształt.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01569.jpg?644242539)
Cała operację powtarzamy na pozostałych 2 zapałkach
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01570.jpg?591266030)
Tak spreparowane elementy można bez trudu dokleić do naszej oponki.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01571.jpg?768962826)
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01572.jpg?348379446)
Drugi sposób na wykonanie bieżnika to wycięcie z pasków 3 mm kawałeczków i ich zgięcie dostosowując kształtem do opony.
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01574.jpg?174591857)
(http://modele.tawerna.biz/wp-content/gallery/poradnik-kola/dsc01575.jpg?1206172642)
W zasadzie możemy nadać dowolny kształt naszemu bieżnikowi w zależności od potrzeb modelu i naszych pokładów cierpliwości. ;)